Mijn column voor het magazine JIJ JGZ!
Hét blad voor de jeugd gezondheid zorg professional.

Al zo’n 20 jaar houd ik me bezig met de veranderingen in de samenleving en de vertaalslag naar cliënten trends. Trends zijn geen toeval maar worden voortgedreven door het ritme van de tijdgeest. Om de trends te duiden heb ik een trendmodel ontwikkeld, het Tijdgeest model. In dit model verandert de dominante tijdgeest per 10 – 15 jaar. Het begin van een nieuw decennium is een mooi moment om te bekijken welke trends relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg richting 2025. Welke gevolgen heeft de nieuwe tijdsgeest voor jouw rol als JGZ-professional en je relatie tot ouders en kinderen?

Komende Tijdgeest

Vanuit mijn trendvisie staat de komende jaren het welzijn van het gezin centraal maar verwacht de klant een aanpak die meer gebaseerd is op expertise, onderzoek, data en personalisatie. De komende periode gaat over Smart Wellbeing.

Experts hebben het de afgelopen tijd in discussies moeilijk gehad omdat de emotie en alternatieve feiten van de bloggers en vloggers vaak regeerden. In de komende periode verwacht ik een forse tegenbeweging en zoeken mensen naar zekerheid op basis van feiten en onderzoek. Ouders willen weten wie de expert is voor hun vraag en wat het beste werkt voor hun specifieke situatie en gezin. Ondersteund door data en algoritmes, waarbij ze de vooruitgang zelf kunnen meten. De specifieke expertise en profilering in het veld van de jgz-professional wordt belangrijker.

Mensen beseffen de komende jaren nog beter dat gezondheid (lichamelijk en geestelijk) hun grootste goed is. Mede door de terugtrekkende overheid, willen ze zelf meer controle over hun eigen gezondheid. Ze gaan vaker op zoek naar slimme Self-Care oplossingen en zien daarbij in dat One Size does not fit all. Iedereen is anders en uniek. De eerste stap is een nog fijnmaziger doelgroepgerichte aanpak. Maar uiteindelijk zal 100% personalisatie de nieuwe norm worden.

Een belangrijke vraag voor de jeugdgezondheidszorg is: Wie heeft straks de relatie met het gezin? Wie de beste relatie heeft met de klant heeft ook de beste data. En met de beste data kun je de beste hulp geven. In mijn visie zal het afhangen van twee criteria: wie heeft de expertise en wie heeft het vertrouwen van de klant? Dus investeer de komende tijd in deze twee gebieden. Realiseer je wel dat je als organisatie niet alle expertise en antwoorden kunt hebben, dus zoek de samenwerking op met de wetenschap, de andere experts, de jeugdigen en ouders zelf.

We zien de digitale assistenten als Siri, Alexa en Hi Google ons leven binnen komen. Dat is nu nog schattig met ‘doe het licht aan’ en ‘speel iets van André Hazes’, maar deze digitale vrienden gaan zich met meer zaken bemoeien. Dat betekent dat we een verschuiving gaan zien van vertrouwde organisatie die vertelt wat goed is, naar een vertrouwde (digitale) assistent die vertelt wat goed is. Wees niet afwachtend met het toepassen van nieuwe technologie, maar omarm de nieuwe mogelijkheden en bouw aan een optimale fusie tussen professional en technologie. Waarbij het verbeteren van het welzijn van het kind en het gezin centraal staat.

Afsluitende vraag:
Jij zet je dagelijks in voor het verbeteren van het welzijn van het kind en het gezin. Stel jezelf en je organisatie waar je werkzaam bent de vraag: Hoe kun jij de nieuwe mogelijkheden omarmen en vanuit je kracht inspelen op de komende Smart Wellbeing periode?

Peter Heshof werkt als Tijdgeest-watcher en strateeg. Hij is oprichter van trend & marketing buro BLOOM. Sinds 2003 is zijn missie: samen bouwen aan future-proof merken en organisaties. Door inzicht te geven in de veranderende tijdgeest en de klant trends te vertalen naar merk, strategie en innovatie. Hij werkt voor diverse klanten van de Koninklijke Landmacht tot Unilever, van NCJ tot Verzekeraars. www.tobloom.nl

Post-Corona Kompas 2
Post-Corona Kompas 1
Shares